un pic de istorie..

decembrie 20, 2007 at 7:37 pm 17 comentarii

internet_poster.gif csiracdoorless.jpg..ca sa nu uitam de unde am plecat.

Internetul s-a născut odata cu prima conexiune , in 1969, intre 2 computere în forma ARPAnet (Advanced Research Projects Agency Net) – o reţea între mai multe pc-uri ce lucrau pentru Pentagon. arata cam asa:

csiraca.jpg
Internet-ul „civil” a început ca o reţea de patru computere între Universităţile din Utah, Santa Barbara şi Los Angeles şi Institutul de Cercetare din Stanford. În curând, cercetători din alte instituţii de stat au devenit interesaţi. Deoarece folosirea computerelor era costisitoare, ei au văzut imediat avantajele folosirii în comun a unei reţele.

La sfârşitul anilor 60 şi începutul anilor 70, când Internetul număra în jur de 50 de computere, s-au dezvoltat primele dintre servicii, folosite încă şi azi pentru transferul informaţiei.

În acelaşi timp, au apărut alte reţele, mai ales în sectorul academic. Importantă printre acestea era (şi este) USENET sau Users’ Network, care a început în 1979, când câteva UNIX-computere au fost conectate împreună.

USENET. În sute de grupuri de discuţii despre orice subiect imaginabil, oamenii făceau schimb de noutăţi şi imagini, în ciuda distanţelor şi a hotarelor. Alte reţele s-au dezvoltat de-a lungul USENETului. Toate formau baza unui spaţiu de comunicaţie radical democratic. De exemplu, înaintea unei noi discuţii pe care grupul o începea, comunităţii Netului i se cerea un vot de accept. Grupurile de discuţii joacă încă un rol mare pe Internet. Există mii şi zeci de mii în întreg Internetul.

Altă moştenire a USENET este „Netiquette”, sau regulile de comportament pe Internet.

10 ani după ce USENET îşi începuse dezvoltarea, Internetul a crescut la 80.000 de computere. A început să fie un factor de luat în considerare în politică. Şi curând, expresia „Information SuperHighway” (autostrada informaţiei) a devenit uzuală. În această metaforă, Internetul era văzut ca o importantă infrastructură pentru transportul unor bunuri vitale – informaţiile.

Marea schimbare a început în 1989, când Tim Berners Lee de la CERN (Centrul European pentru Fizica Nucleara) din Geneva a pus bazele în 1989 dezvoltării primului prototip al World Wide Web (WWW sau 3W). Ca de obicei în istoria Internetului, scopul iniţial al WWW-ului era destul de limitat. S-a extins pe parcurs, sub formele pe care le vedem astazi, care ni se strecoara in vieti la micul dejun, pranz si cina, care ne vinde minciuni gogonate si periute de dinti.

Exercitiu de imaginatie
cave8vrl.jpg
Trageti cu ochiul un pic la calculatorul vostru care incape comfortabil intr-un birou, la monitorul de 10 cm latime si la unitatea centrala lunga de nici jumatate de metru. Cat de bine v-ati fi descurcat cu un pc care ocupa doar vreo 3 camere?

Prima versiune a programelor pentru a naviga pe www, aşa numitele „browsere” urmau încă tradiţia originală a Internetului – erau numai text. De aceea, sistemul a rămas, în principiu, neprietenos cu utilizatorii. În septembrie 1992 nu existau mai mult de 20 de servere web în întreaga lume. E de ajuns doar sa va spun ca astazi exista sute de mii, ca sa va faceti o idee.
csiracconsole.jpg

Entry filed under: Trecut (un pic de istorie..) si Viitor.

d1ctz1on@r? poft1m! Calatorii si frontiere

17 comentarii Add your own

  • 1. Alinutza  |  decembrie 20, 2007 la 9:43 pm

    Ma gandesc k primul calculator era kt un perete de mare, iar aqm sunt calculatore pe care le poti lua q tine oriunde vrei u. Peste cativa ani probabil k-l vom avea la ceas sau cine stie unde.Aqm exista telefoane q Windows si net. PEste cativa ani acest lucru va fi foarte practic si raspandit

  • 2. Alinutza  |  decembrie 20, 2007 la 9:44 pm

    aaaaaaaaaa … si imprimanta si scanerul cine stie qm vor evolua?vor fi poate conectate la telefon?

  • 3. Jalba Cristina  |  decembrie 20, 2007 la 9:59 pm

    astazi calculatorul a devenit un lucru atat de banal,toti stiu de el.Dar s-a gandit cineva care este istoria acestui obiect devenit indispensabil:-??,s-a gandit cineva ce vroia inventatorul lui sa faca defapt:-?? oare el isi imagina vreodata cum o sa evlueze propria sa creatie?!!

  • 4. Jalba Cristina  |  decembrie 20, 2007 la 10:02 pm

    pentru alinutza-cred ca in curand vom avea atast la propriul nostru corp un scaner:)) evolutia stiintei este de-a dreptul infricosatoare:(

  • 5. miru  |  decembrie 22, 2007 la 2:15 pm

    „in ciuda distantelor si ale hotarelor”
    da, cred ca asta e ideea:)

  • 6. alexandra kiru  |  decembrie 22, 2007 la 5:10 pm

    mi se pare ciudat (nu stiu de ce) sa vorbim despre „istoria internetului”. poate pentru ca am senzatia ca istorie inseamna ceva ce s-a intamplat demult, iar noi am auzit practic de internet acum vreo 4 ani.
    cu calculatorul e alta chestie. eu am avut primul calculator in 95′ ( si asta gratie meseriei parintilor mei) si pe atunci, ma jucam cu ai mei pana tarziu un joc, Suppaplex, era o fata care manca niste cuburi. era ceva foarte interesat sa ma joc toata noaptea stupidu ala de joc,eram fascinati, in timp ce astazi nu ma joc p calculator deloc.
    sau alta faza cu mama si cu calculatorul. inainte sa-l cumparam atunci in ’95, mama zicea ca nu vrea ca ii este mai usor sa scrie si sa faca calculele pe niste foi. acuma daca ne zice cineva asta o sa-i zicem ca-i nebun.
    eu si internetul…mi-am facut cont pe yahoo prin clasa a 7a ( de atunci numai pe acela l-am folosit) dar habar n-aveam cu ce se mananca. la vremea aceea mi se parea imposibila lumea asta virtuala, nu o puteam intelege, dar s-o mai si folosesc. mai tarziu, fiindca eu nu aveam internet acasa, ma duceam la tata la servici si mai pierdeam vremea p-acolo, nu mai stiu pe ce site-uri intram.
    sincera sa fiu, apeland la cel mai inteligent joc d imaginatie, chiar nu-mi pot da seama ce-o sa fie peste vreo cativa ani.

  • 7. Laura  |  decembrie 22, 2007 la 6:49 pm

    Imi amintesc de faptul ca tata imi povestea de primul calculator la care a lucrat. Pe vremea aceea nu facea altceva decat sa il stearga de praf impreuna cu alti colegi de munca. Suna banal, dar mi-a fost descrisa ca o munca asidua. Si nu mi-a venit sa cred cand mi-a explicat cat de mari erau computerele pe atunci! Pur si simplu mi se parea suprarealist. Sa lucrezi cu asa ceva nu era nicidecum o placere, cum ni s-ar parea noua azi, ci era mai degraba un chin, o plictiseala, avand in vedere ca nu oricine putea sa faca ceva cu masinaria aceea imansa. Iar tu, un om oarecare, care te chinuiai sa il pastrezi in stare functionala si nimic mai mult te intrebai la ce Dumnezeu… In fine. Am ajuns sa cred ca nimic nu e ceea ce pare si ca orice ne-am inchipui noi despre viitor, realitatea va fi si mai frapanta. Dar vom vedea noi asta la momentul potrivit. Daca nu ne invadeaza extraterestrii pana atunci:))- un subiect arhidiscutat deasemenea in lumea aceasta a utopicului…

  • 8. wakewalking  |  decembrie 24, 2007 la 9:29 pm

    Heh, asta imi aminteste de o treaba din manualu’ de engleza, stati sa caut…

    Despre radio: „the wireless music box has no imaginable commercial value”
    Despre televizor: „television will never be a serious competitor for radio because people must sit and keep their eyes glued to a screen; the average American family hasn’t time for it”
    Despre filme cu sunet: „who the hell wants to hear the actors talk?!”
    Despre telefon: „the telephone has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us”
    Si in sfarsit, despre calculator: „I think there is a world market for maybe five computers”(zise the chairman of IBM, 1943. 1943!)

    No further comment needed.

  • 9. MoMo  |  decembrie 27, 2007 la 11:03 am

    Imi aduc aminte de primul meu calculator…:))=))…pe atunci credeam k e o minunatie…il consideram asa frumoooos!Acum…..no way!!!
    Ce bine k lucrurile au evoluat..;)!

  • 10. Catylina  |  decembrie 28, 2007 la 3:35 pm

    Primul meu calculator l-am primit in clasa a IV-a. Toti colegii erau uimiti cand au auzit de darul adus de Mos Nicolae. Ce vremuti:))!!
    Apropo de viechituri… acum cateva luni un coleg i-a adus tatalui meu o tastatura veche , din aceea cu mause incorporat. Promit ca o sa-fac poza si sa v-o trimit!

  • 11. mircea  |  ianuarie 3, 2008 la 12:15 pm

    era demult monitor cat un frigider…acum e plat…poate in viitor va fii cat o coala de hartie si scriem cu pixu pe el…si asa vom vorbi pe mess :|…se va ajunge prob si pe la pentium 10:-??

  • 12. downtownjesus  |  ianuarie 4, 2008 la 11:42 am

    mie nu-mi pasa de istoria internetului. daca e sa vorbim despre ideea de istorie, da, subscriu, intotdeauna mi s-a parut ca istorie=demult, iar demult=cel putin 30 de ani. anii ’80 sunt pt mine mult prea aproape ca sa-i consider istorie, deja fac parte din viata mea, ca io m-am nascut in ’90. am dat test la istorie si am scris doua-trei pagini la al doilea razboi mondial si trei randuri la a doua intrare a romaniei in europa si in astea trei randuri am mai si incurcat datele 😐 mi-a fost imposibil sa retin ce s-a intamplat in ’93, 95′ sau ’02. nu e istorie, e trecut apropiat. uneori, foarte rar, la filmele bune despre diferite evenimente istorice, imi dau seama ca istoria se scrie in fiecare moment la vietii mele. dar asta doar la filmele foarte bune si senzatia dureaza doar pe parcursul celor doua ore de pelicula. pe urma ma afund iar in impresia ca in lume nu se intampla nimic important in momentul asta. ce-ar putea sa se intample? 🙂

  • 13. elenalex  |  ianuarie 7, 2008 la 6:27 pm

    calculatorul..:-?…O masinarie o omului evoluat sau o evolutie a masinariilor? Cred ca daca as combina aceste particele din intrebare as obtine:
    un mijloc de comunicare, bineinteles, evoluat!!!
    (elena mihalcea 9f)

  • 14. oana haram  |  ianuarie 7, 2008 la 8:08 pm

    primul meu calculator a fost in clasa a VI a.monitorul era urias…
    imi placea mult la vremea aceea acum nici sa nu_l mai vad
    tehnologia a evoluat foarte mult si e in continua evoluare

  • 15. Adelina  |  ianuarie 21, 2008 la 12:36 pm

    pe zi ce trece descoperim ceva nou. in fiecare clipa mai facem un pas in „viata tehnologiei”. initial calculatorul si ulterior internetul erau doi copilasi care de abia puteau merge (functiona), dar cu timpul aceste doua elemente au devenit inmdispenabile vietii. in curand tehnoloogia va avansa si mai mult si viteza cu care lucram acum ni se va parea desprinsa din alta epoca.cine stie cat de departe vom ajunge???????????????

  • 16. Alinutza  |  februarie 26, 2008 la 4:17 pm

    Da Cristina exact la asta ma gandeam si eu. Ce-ar fi sa umblam q scanerul si imprimanta dupa noi?nu ma referam la asta ci poate k o sa fie foarte mici sau mai sti?

  • 17. ioana b  |  mai 6, 2008 la 7:34 pm

    imi amintesc si acum primul calculator pe care l-am avut. eram cls I, dar nu cred ca voi putea uita vreodata strigatul surorii mele de fricire atunci cand a vazut calculatorul. eram si eu emotionata, e drept, ma gandeam ca suntem si noi oameni moderni, doar nah! avem PERSONAL COMPUTER , puteam sa ma joc, chiar credeam ca un computer iti da un aer de superioritate. eu mi-am pierdut destul de repede interesul, dar a fost o mare greseala pt sora mea, care de atunci si pana in ziua de azi sta cu fata lipita de monitor. din cate zicea medicul, asta ar fi si cauza pt care trebuie sa poarte ochelari.
    eeehh, una peste alta, uitandu-ma acum la monitorul cu ecran plat din fata mea ma amuza cum arata calculatorul de atunci. ca o cutie :))

Lasă un comentariu

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 28.143 hits