la inceput au fost prescurtarile..

decembrie 20, 2007 at 4:44 pm 19 comentarii

80.jpg„La inceput a fost cuvantul si cuvantul era Dumnezeu” – asa a inceput lumea in care traim. Dupa mii de ani de civilizatie, societatea a evoluat fantastic, ghidata de un singur cuvant: „rapiditate”. Astfel, distantele s-au micsorat, tehnologia a avansat, iar oamenii….au invatat un nou limbaj, al prescurtarilor. Se poate afirma, pe buna dreptate, ca am intrat intr-o noua era, cea informationala, in care stiloul e inlocuit de tastatura, cartea de monitor si uneori, creierul de Hard Disk. Cine mai scrie acum o fraza completa la calculator? Parca nu mai stim ce inseamna „I am sorry, I have to go, be back later”, ci numai „Sry, gtg, bb l8r”, nu mai scriem ‘please; thank you, be right back’, ci ‘pls, 10x, brb’. gfd.jpg Ironia este ca…in loc sa invatam sa rostim (pardon, scriem) fraze foarte elaborate, ne-am intors inainte de cuvant, la bucati de cuvinte. Asa ca  acum am putea scrie: „La inceput au fost prescurtarile, si prescurtarile erau internetul”.
dnd.jpg

Entry filed under: autostrada lingvistica.

net lingua d1ctz1on@r? poft1m!

19 comentarii Add your own

  • 1. radu oana  |  decembrie 20, 2007 la 6:36 pm

    foarte tare! foarte tare! imi place mult!
    felicitari celor cu ideile!

  • 2. georgiana  |  decembrie 20, 2007 la 8:44 pm

    sincer eu prefer sa scriu cuvantul intreg….nu ma complic sa retin toate prescurtarile , ca nu are rost.

  • 3. Alecsandra  |  decembrie 20, 2007 la 9:17 pm

    ca tehnologia ne-a „invadat” viata mi se pare un lucru destul de bun. asta pt ca avem o mobilitate mai mare si eficienta in miscari. si ideea cu calculatorul mi se pare ok, atata timp cat chair ajuta ( si nu iti controleaza viata, nu ajunge sa fie un „drog”).
    imi amintesc -vag de altfel- cum acum vreo 3/4 ani era mania mIRC-ului si asa a inceput si era prescurtarilor. eu nu frecventam net-cafe-urile dar cunosc destule detalii ale mIRCului. (de fapt nu am vorbit pe mirc decat cu o singura persoana in viata mea). este adevarat ca majoritatea prescurtarilor folosite si azi au aparut pe mIRC. atunci cred ca au fost „inventate” pt ca pe mIRC nu vorbesti cu unu,2 oameni si mai ales nu ii cunosti, si cum la net-cafe iti iei o ora, ca-i scump, trebuie sa comunici rapid intr-un limbaj comun. …si atunci prescurtarile erau bune si era bine.
    apoi, cu aparitia altor programe de chat -gen mess sau skype- prescurtarile au mai disparut o perioada, dar nu in totalitate. acum fiecare are propriul sistem de scriere, unul mai „original” ca altul. pe langa prescurtarile normale si eficiente, apar si alte elemente de genul shi, jtiu, kre, qm, xcum,tzine etc ( sunt cateva ex care-mi vin acum in minte). in aceste cazuri creierul meu nu poate pricepe ft bine -inteleg unde e prescurtarea, evident- doar ca 2 litere in plus sau in minus nu te salveaza de la inec.(off- topic, in opinia mea asta e „cocalar style”). or maybe it does. who knows?!

  • 4. Alinutza  |  decembrie 20, 2007 la 9:30 pm

    Nu ma chinui sa invat toate prescurtarile ce-mi intra in cap asta e … ramane acolo.. ce nu..nu. Cu toate k la scoala k sa pot sa scriu m repede scriu q prescurtarile de pe mess, dar tot mai bn ma simt knd scriu tot cuvantul.
    Poate cine stie? peste cativa ani chiar aceste prescurtari , nu toate, vor intra in DOM?

  • 5. Alecsandra  |  decembrie 20, 2007 la 9:41 pm

    app de ce spune alinutza am vazut, tot pe net, o stire cum ca aceste prescurtari si limbaj folosit pe mess – abureala, beton, marfa, cool, etc- chiar vor intra in vocabularul limbii romane in cativa ani si vor putea fi folosite ca atare in eseuri, examene, oriunde.
    Deci Zoe il cam aburea pe Trahanache, dar relatia ei cu Tipatescu era marfa. Beton femeie. :> [ ???..mhmm.. crazy people.]

  • 6. dhanay  |  decembrie 20, 2007 la 9:47 pm

    Imi plac abrevierile,nu pentru ca le-as intelege pe toate ci pentru ca multe imi cam dau batai de cap pana le descifrez si de multe ori unele ma amuza ca nu reprezinta deloc ceea eu ma gandisem.In anumite contexte sunt utile,dar mai bine fara prea multe!

  • 7. pixie  |  decembrie 21, 2007 la 11:36 am

    da…clar!!prescurtarile au fost la inceput!!in general noi tindem sa simplificam tot mai mult lucrurile, de ce nu si aici?de ce sa stai sa scrii ca in caietu’ de romana cuvinte intregi, semne de punctuatie & co. cand poti scrie mult mai rapid, mai ales daca te si grabesti.astfel, o disctie gen:” pixie: Inca nu am vorbit cu ai mei de revelion. Oricum din cate stiu eu n-au nici un plan, e posibil sa ma lase. Am vorbit si cu fratele meu si a zis ca s-ar putea sa vina si el cu prietena. Maine trebuie sa stabilim cat punem fiecare si lista cu cumparaturile.
    zuza: Noi am facut o lista cu ce ar trebui sa cumparam. Sper sa te lase ai tai, mai ales ca vine si fratele tau. In seara asta ma duc in oras sa-mi caut o rochie pentru majorat, sper sa vii si tu cu mine” se va transforma in: „pixie: n-am vb cu ai mei ink d rev
    pixie: cre k ma lasa
    pixie:a zis fratemiu k vine si el cu gf
    zuza: e bn dak vn si el, poate t lasa
    pixie: maine tre sa vdm c luam
    zuza: avem lista cu cump
    zuza: vii cu mn in oraj sa’mi caut rochitza?”
    Intervine insa si o problema in folosirea prescurtarilor, si anume ca ele deja s-au cuibarit bine in viata noastra si se pare ca nu vor sa ne paraseasca in nici un moment, luand chiar locul frazelor frumos organizate din caietul de romana si nu numai. Nu o singura data am avut tendinta sa scriu cu „k” in loc de „ca”, „vb” in loc de „vorbea”/”vorbeste”/”vorbim” &co., „tre” in loc de „trebuie” si multe altele de acest gen. Am incercat insa sa ma controlez si sa realizez ca sunt in fata unui caiet de romana, intr-o sala de clasa, si nu in fata pc-ului in camera mea. Si reusesc, dar trebuie sa marturisesc ca e destul de greu.

  • 8. denyden(9f)  |  decembrie 28, 2007 la 8:26 am

    Cred ca aceste prescurtari au o mare valoare pentru noi,cei care le folosim.Cei care le-au inventat au inceput treptat sa creeze o lume noua caracterizata printr-un vocabular specific adolescentilor.Este o lume codificata pe care nu mai noi o intelegem si o respectam,incercand sa o marim,sa o infrumusetam si astel sa fie unica.

  • 9. Alice  |  decembrie 30, 2007 la 8:55 pm

    In mare parte prescurtarile mi se par inutile, motiv pentru care evit sa le folosesc.Bine sa zicem ca sunt prinsa intr-o discutie si ma striga mama in disperare, scriu si eu un „brb” si fug pana la mama, dar in alte imprejurari in acea discutie interesanta nu le folosesc.Sa fim seriosi, cei care stiu toate prescurtarile folosite constant pe messenger sunt destul de familiari chat-ului si probabil ca si scriu destul de repede incat sa nu conteze 2-3 litere in plus intr-un cuvant.De ce sa fim comozi?

  • 10. CrisS  |  ianuarie 2, 2008 la 1:00 pm

    …pentru ca in ultimul timp se pare comoditatea ne-a „invadat” viata… Suntem din ce in ce mai comozi, apropo de mess aici, preferam uneori sa stam la propriul nostru calculator si sa vorbim cu cine stie cine decat sa ne intalnim cu persoana respectiva, cu prieteni… In felul acesta am ajuns comozi chiar si la limbaj…se pare ca facem economie pana si la vorbe, nu stiu exact de ce, poate din obisnuinta, poate altii din placere….nu stiu. Eu una cand am luat prima oara contact cu y! messenger (si mai inainte cu stramosul sau mirc-ul) am fost intrigata de toate aceste prescurtari…am aflat ce inseamna, am inceput sa le folosesc pe unele….acum le folosesc mai mult din obisnuinta cred sau in graba iti este mai usor sa tastezi „cuvinte” din…mai putine litere sau o prescurtare….Stii k esti pe mess si oricine va intelege… 🙂

  • 11. mircea  |  ianuarie 3, 2008 la 11:06 am

    am vazut…foarte sincer…nu mai stiu unde:-??…k de prin 2010 se vor introduce in dictionare emoticoanele si la fiecare explicatie….ce inseamna…ex:8-|=rolling eyes…sau ceva de genu…explicate in romana…dar , sincer, mie mi s-ar parea oarecum bizar…k sa zic asa 🙂

  • 12. downtownjesus  |  ianuarie 3, 2008 la 8:22 pm

    bah, m-am enervat. da’ rau de tot. ce tot aveti dom’le cu tehnologia asta, zici ca sunteti maniaci cu totii. n-ai vazut „trainspotting”, n-ai odc, n-ai auzit nuj ce piesa, da’ cuuuuum nu stii de clipu’ ala de pe net cu un tigan stand in cap si furand o masina si mergand in urechi??? nu, nu stiu. uite, si nu mai vreau sa stiu nimic. nici cata memorie am in hard (o am p-asta din cap, ms), nici ce piesa a mai scos nu stiu cine (imi ajung astea ale mele, daca vrei sa ma luminati bine, daca nu, iarasi bine :|), nici cati chiloti avea britney spears pe ea la nu stiu ce decernare de premii. ma doare fix in cot ca firma a fost nu stiu ce premii, mie mi-a placut de nenea ala de cand il stiu si refrenul ala al lui, „nimeni nu tine la nimeni, nu crede in nimeni” m-a urmarit toata viata mea constienta. crezi ca-mi pasa cu adevarat de ce face acum? ei bine, nu. io il stiu in refrenul ala si imi e de ajuns ca sa tin la el asa, pur si simplu. da, am prea mult respect si prea multa admiratie de dat. si? fac ce vreau cu ele. si tocmai acum o tanti, sa nu-i zica fufa, sa fiu mild azi, sau soft, cum vreti voi, ma intreaba daca am odc :)) si a se tine cont ca n-am mai vorbit cu ea de luni bune, de cand am sters-o din lista, nu si din adress book. that was my point. vin, pun o intrebare si pleaca. si uite asa le trece viata pe la urechi si uite asa raman cu amintiri tulburi, dar frumoase, zic ei, din liceu. :-< scuze, am divagat rau. nici nu mai stiu ce vroiam sa spun.

  • 13. Adam Madalina  |  ianuarie 5, 2008 la 7:45 am

    Imi place ideea cu abrevierile…cred ca o sa fie cel mai tare site!

  • 14. Adam Madalina  |  ianuarie 5, 2008 la 7:46 am

    Imi place ideea cu abrevierile…cred ca o sa fie cel mai tare site!:)

  • 15. irina9f  |  ianuarie 5, 2008 la 9:53 am

    foarte interesant site’ul…..;)….felicitari celor care au fost q ideea….

  • 16. Elly  |  ianuarie 7, 2008 la 8:17 pm

    eu st d acord intr-o oare masura cu alinutza…nu ma straduiesc sa retin toate prescurtarile…c retin asta e…si dc sa nu recunosc folosesc prescurtari…dar nu intotdeauna pt ca asa poti deveni comod..ceea c nu este bn…:D

  • 17. ahash  |  ianuarie 10, 2008 la 7:02 pm

    mi se pare normal folosim prescurtari din moment ce incercam sa scriem cat mai mult in cat mai scurt timp .. prescurtarile ne ajuta , mi se pare utile dar atata timp cat nu le folosim si in lucrarile de la scoala :)) eu una sunt dependenta de emoticons in special si de prescurtari pentru ca am inceput sa le folosesc atunci cand profesorul dicteaza ptr a scrie mai repede .. e un lucru bun , cred 🙂

  • 18. ahash  |  ianuarie 10, 2008 la 7:05 pm

    a si alta problema e ca am inceput sa scriu gresit , la fel din tendinta de a termina cat mai repede . greseli de tot felul.. ca cele de mai sus . am inceput sa le fac tot mai des si nu cred k e un lucru ft bun :-j oricum e bine k nu fac si la scoala acelasi lucru ca ar fi jale cu profa de romana :))

  • 19. Ditza  |  februarie 19, 2008 la 11:26 am

    Super tare site-ul !!!!!!! chiar imi place si o sa-i indemn si pe altii sa-l acceseze .

Lasă un comentariu

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 28.143 hits